Vzniká jako výsledek technického vývoje. Nacházíme se ve středověku, nad rozumem a poznáním stojí církev. Obyčejný člověk se cítí bezvýznamný. Gotická katedrála vystihuje duši doby.
Počátky v 12. století v Normandii a Ile-de-France. Z Francie se sloh šíří do celé Evropy, stává se univerzálním slohem.
Název vznikl od domnělých autorů architektury (Gótů). Použil ho malíř Giorgio Vasari, označuje sloh za hrubý a zmatený. Tím měla být zkritizována architektura barbarské kultury, neslučující se s klasicizujícími teoriemi.
Datace
Gotika raná – období přechodu
Gotika vrcholná – 13. – 14. století
Gotika pozdní – 15 století
Architektura
Je hlavním nositelem gotického umění. V počátcích se gotika aplikovala na základy románských staveb. Později se osamostatnila.
Lomený oblouk, žebrová klenba, opěrný systém, vertikalita, členitost, bohaté zdobení...
Uplatnění žebrové klenby - křížová, šestidílná, síťová, vějířovitá, hvězdicovitá...
Vnější pilíře - tvoří opěrný systém, zachycují tlak stěn, díky nim lze stavět do výšky.
Okna - zasklená vitrážemi. (skleněné tabulky spojené olovem) Rosety - kulatá okna.
Materiál
Kámen, vysoké cihly (buchty).
Stavby, památky
Katedrála
Půdorys tvoří většinou trojlodí. Na západě monumentální dvouvěžní průčelí, s rosetou uprostřed. Bohatě zdobená průčelí. Východní část věnec apsid. Podepření opěrným systémem. Fiály – štíhlý ozdobný jehlan, zakončení pilířů... Boční lodi odděleny sloupy.
Doplňováno plastikami (figurální, zoomorfní, rostlinné náměty).
př. Notre Dame v Paříži, katedrála Stephansdom ve Vídni, kat. ve Štrasburku, v Remeši, gotický klášter Mont-Saint-Michel...
U nás
Chrám sv. Víta - stavbu zahájil francouzský architekt Matyáš z Arrasu, najatý Karlem IV. Podílel se také na stavbě Karlštejna, jeho práci poté dokončil Petr Parléř a jeho synové, spjatý také s Karlovým moste a chrámem sv. Barbory.
Hrady
Budovány jako bezpečné sídlo feudála. Pevné opevnění, čtvercový půdorys.
Karlštejn, Zvíkov, Kost
Města
Vznik nových měst na zelené louce. Jasný půdorysový rozvrh. Nejdůležitější obvykle čtvercové náměstí s měšťanskými domy, radnicí...
České Budějovice
Mosty
Most v Regensburgu, nejstarší v Německu.
Písek – nejstarší kamenný most.
Karlův most.
Sochařství
Spjato většinou s architekturou, portály. Pohybová strnulost. Ve tváři snaha o postižení duševního stavu.
Náboženské motivy.
Materíál: kámen, dřevo.
Madony – Marie s novorozeným Ježíšem. Náznak esovitého prohybu.
Piety – Marie s tělem mrtvého Krista.
Časem lze sledovat proměnu ze strnulosti do jemného prohnutí celé postavy => krásný sloh.
Malířství
Snaha o zachycení reality, však svazované dobovými konvencemi.
Fresky, desková malba (tempera), knižní malba – (iluminátoři).
Giotto di Bondone
První velká umělecká osobnost evropského malířství. Perspektivní prostorová konstrukce postavy nahlížené zezadu i z profilu.
Fresky v kapli v Padově, obraz Madony s dítětem.
Andrej Rublov
Přelom gotiky / renesance, tvořil ruské ikony.
Malířství u nás
Bylo na vysoké úrovni. Autoři většinou anonymní, používáme proto titul Mistr, k němuž uvádíme jeho nejslavnější dílo (většinou oltáře).
Dominantní barvy: mariánské tzn. zlatá, modrá, červená.
Mistr Třeboňského oltáře
Snaha řešit perspektivně prostor, vyjádření psychiky postav, pozadí krajinné se zvířaty.
Př.: Zmrtvýchvstání, Kristus na hoře Olivetské...
Mistr Litoměřického oltáře
V jeho díle již nalézáme prvky renesance. Realismus postav, perspektiva, průhled do krajiny.
Je autorem fresek v kapli sv. Václava v chrámu sv. Víta.
Mistr Theodorik
Dvorní malíř Karla IV. Nejznámějším a nejslavnějším dílem je soubor 130 deskových obrazů v kapli sv. Kříže.
Iluminátor knih.