Je universální umělecký sloh v Evropě v 15. – 16. století. Slovo renesance má italský původ (znovuzrození, znovuobjevení).
Hlavním rysem je nahrazení ducha člověkem. Obnovení antické vzdělanosti. Důvěra v lidské myšlení, svobodu jedince a poznání přírody. Renesance se postavila proti Středověku a Gotice, jako symbolu slepého křesťanství.
Antiku si mohli dovolit zkoumat a studovat jen zámožné vrstvy => u zrodu renesance stály obchodníci a bankéři z Florencie.
Od gotické plošnosti a anatomických nepřesností se vrací zpět staré ideály, perspektiva, anatomie...
Datace
15. st. – ranná renesance
16. st. – vrcholná renesance
Manýrismus – pozdní reneance
Architektura
Vysoké stavby nahrazeny horizontálnějšími, pohodlnějšími => od spirituálnosti k lidskému pohodlí.
Prvky
Architráv, sloupořadí, peristyl, opticky vzdušný prostor, použití kupole, budovy vycházejí z geometrických tvarů (krychle, koule) Na stěnách fresková výzdoba, štuková výzdoba, sgrafita (postavy, rostliny, ornamenty)...
Budovy
Paláce, Kostely
Sochařství
Součásti náhrobků, církevních staveb...
Přínos renesance – nově dynamika, pohyb, dodržování anatomie, monumentálnost...
Donatello
Ještě gotické rysy, ale převažuje realismus.
Socha David.
Michelangelo Buonarroti (1475 – 1564)
První z renesančních umělců. Všestranný umělec. Věnoval se sochařství, malířství, architektuře i poezii. Již za jeho života bylo jeho dílo považováno za vrchol renesance.
Sám sebe považoval spíše za sochaře, přesto je klíčovou osobností ve vývoji malířství. Konkurent a odpůrce Leonarda.
Sochy plné výrazu, dynamiky a děje, barokní znaky ve výrazu tváře, vnitřní napětí.
David (náměstí ve Florencii) - ,,oživení mramoru“.
Malířství
Prostor, perspektiva...
Uplatnění zlatého řezu.
Využívání tempery, vaječné tempery + poprvé použita olejomalba
Snaha o realitu, návaznost na antický kánon => idealizace postav.
Objev šerosvitu = důležité části těla vystupují ze tmy.
Motivy
Náboženské, mytologické, portréty, figurální výjevy...
Průkopníci
Giotto
Prohlašoval, že umění musí věnovat více pozornosti reálnému světu.
Masaccio (1401 – 1428)
Stal se průkopníkem renesančního malířství. Oprostil své dílo od konvencí a gotiky. Největší roli přidělil zobrazování skutečnosti. V jeho díle se projevovala znalost anatomie, proporcí lidského těla, perspektiva.
Freska Vyhnání z ráje.
Florentská Škola
Sandro Botticelli
Dovršitel rané renesance, idealizace postav. Jeho obrazy označovány jako symbol jara, svěžesti, prvního zrození...
Zrození Venuše - Ideál ženské krásy i dlouho let poté.
Leonardo da Vinci (1452 – 1519)
Všestranný umělec, známý také jako vynálezce (ponorka, vrtulník). Věnoval se také anatomii (7000 stran poznámek a nákresů) => perfektní anatomie na malbách. Hudebník, urbanista...
Dáma s hranostajem, Poslední večeře, Mona Lisa (Giocconda), Poslední večeře Páně...
Prohlédněte si samostatnou Leonardovu galerii nákresů.
Raphael Santi
Fresky, madony – vnímány především jako krásné ženy dílo směřuje ke klasicismu.
Michelangelo Buonarotti
Proslavil se svými freskami v Sixtínské kapli. Biblické motivy hlavně starý zákon...
Benátská škola
Začali se věnovat ležícímu aktu, počátky žánru krajinomalba.
Giorgione – Spící venuše
Veronese – Svatba v Káni Galilejské
Tizian
Vynikající práce s barvou.
Typická hněď (tizianovská) – hnědo, červeno, rezavá.
Venuše urbinská.
Zaalpská Renesance
Bratři Eyckové
Jsou uváděni jako zakladatelé olejomalby. Nizozemí.
Gentský oltář
Hieronymus Bosch (1450-1516)
Nizozemský malíř. Jeho dílo je nezařaditelné, znak surealismu. V díle plná apokalyptické hrůzy, neřesti, cynismus, pohled na zkažené lidstvo a jeho lék.
Zahrada pozemských rozkoší - Bůh je umístěn v koutě => označen za kacíře.
Pieter Brueghel
Pozorovatelný vliv Bosche, snaha o realistický obraz vlámské společnosti i krajiny. Rolnické motivy.
V zemi peciválů, Malomocní, Cykly roční doby, měsíce, 7 hříchů, 7 ctností. Věž Babel...
Albrecht Dürer
Německý grafik. Dřevořezy, rytiny, portrétista, autoportréty, výtvarný teoretik.
Adam a Eva
El Greco
Řek, usadil se v Španělsku. renesanční malíř. Opustil renesanční ideály a tvořit podle sebe. Charakteristické jsou jeho protáhlé postavy zachycující touhu opustit svět tíže a hmoty a vzepnout se k obloze, typické používání běloby. Náboženské motivy. Do jisté míry předchůdce expresionismu. viz
Pohled na Toledo, Laokoön...
Renesance v Českých Zemích
Zpoždění díky husitství. Hlavní mecenáš Rudolf II => období rudolfínská doba (rudolfínská Praha).
Architektura
Hvězda, Velké Losiny, Litomyšl...
Malířství
Giuseppe Arcimboldo (1527-1593)
Italský malíř, pozván do Prahy. Manýrista, alegorie.